Excel kursus for ledere

Dette kursus er for dig, der som leder/chef har arbejdet en del i Excel og ønsker at udbygge færdigheder til en mere avanceret brug af programmet. På kurset tager vi fat i nogle af de typiske problemstillinger, scenarier og funktioner, der er behov for, at du som leder mestrer, når du vil effektivisere din anvendelse af Excel.
Vi ser for eksempel på import, avancerede beregninger, konsolidering og analyse af data.
Du får også masser af tips og tricks til opstilling af data og præsentation af nøgletal


Afholdelsesdatoer

(*) Kurser markeret med en grøn stjerne afholdes og der er enkelte ledige pladser.


Kurset henvender sig til

Forudsætninger

Et rigtigt godt kendskab til Excel, kombineret med en del erfaring i brug af programmet


Kursusindhold

Vi gennemgår følgende punkter

Tips og tricks workshop

  •  Vi starter med nogle hurtige og effektive øvelser med opbygning af en model
  •  Brug fyldhåndtaget optimalt
  •  Hurtig og flot formatering
  •  Nem markering og navigering samt autodisposition
  •  Effektiv kopiering af formler og funktioner

Behandling af data

  •  Import mellem Excel og virksomhedens systemer
  •  Konvertering mellem tekst, tal, dato og klokkeslæt
  •  Oprydning i importerede data, blandt andet fjernelse af uønskede tegn
  •  Brug af autofilter og avanceret filter til overblik og udsøgning af relevant information
  •  Brug opslagsfunktioner til at sammenkæde og finde værdier efter kriterier i f.eks. flere ark

Kontrol af dine regneark

  • Få gode metoder til fejlsøgning af kvalitetssikring af dine modeller
  • Sådan får du korrekte formler og sammenhænge
  • Sikkerhed for korrekte data ved import og konvertering
  • Brug datavalidering til at sikre korrekte indtastninger

Opsummering af nøgletal og økonomisk status i rapporter

  • Opbygning af læsevenlige rapporteringsskemaer
  • Gør dine regneark og modeller nemme og overskuelige for andre
  • Lær at samle data fra mange ark i overskuelige rapporter

Professionel præsentation af rapporter

  • Lær at formidle nøgletal og at generere rapporter
  • Lav informative diagrammer og præsenter dem meningsfuldt
  • Lær at bruge pivottabeller til interaktive rapporter
  • Brug pivottabellernes faciliteter til at synliggøre mål og delmål

Integration i MS Office-pakken

  • Opret rapporter i Word med kæde til Excel-data
  • Indsæt kæder i PowerPoint til dine Excel data og diagrammer
  • Benyt elementer fra andre programmer i Excel

Bliv introduceret til makroer i Excel

  • Lær at indspille og anvende makroer, blandt andet til opdatering af data
  • Lær at oprette dine egne formler
  • Lav automatisering, så arbejdet lettes for andre brugere
  • Ret og tilpas makroer i Visual Basic for Applications (VBA)

Forøg effektiviteten i hverdagen

  •  Lær genveje og smarte arbejdsrutiner, der sparer tid og sikrer præcision
  •  Få tips til oprydning i data, opsplitte for- og efternavn, undgå dubletter og fjerne overflødige mellemrum




Kursusdato


Hørkær 18
2730 Herlev
Tlf: 77 300 300
Email: kursus@idg.dk
CVR: 65970414