P3O® Foundation - Portefølje-, Program- og Projektkontor

Dette kursus giver dig viden om tilgange og praktiske værktøjer til samt rådgivning om etablering af en effektiv funktion til support, kvalitetssikring og strategisk planlægning i en organisation. Kurset er baseret på den anerkendte best practice vejledning "Portfolio, Programme and Project Offices - P3O®" for organisationer, der ønsker at styrke realiseringen af deres strategiske målsætninger. Kurset vil sætte dig i stand til at definere en supportstruktur og vurdere din organisations P3O modenhed.

Kurset henvender sig til

Kurset er relevant for dig, der har ledelsesmæssigt ansvar for din organisations initiativer til forandring. Du deltager i organisationens strategiske/forretningsmæssige planlægning, porteføljeledelse eller øverste ledelse. Du kan også have fordel af kurset som leder eller medarbejder i et program- eller projektkontor.

Forudsætninger

Kende forskellige tilgange til forandringsledelse, som benyttes i organisationer - herunder program-, projekt- og risikostyring
Opnå indblik i samspillet mellem den forretningsmæssig drift og forandringsprocesser samt hvordan disse kan bidrage til at realisere strategiske målsætninger
Opnå kendskab til den overordnede model for support-, kvalitetssikrings- og governancestrukturer samt faktorer til skalering af et P3O-"kontor"
Forstå hvordan en organisations P3O modenhed indvirker på implementeringen eller optimeringen af en P3O funktion
Forstå best practice tilgange til de support- og kvalitetsaktiviteter,der varetages af P3Oer samt hvordan P3Oer kan bidrage til at realisere værdien af de forretningsmæssige forandringer.
Forberede og bestå P3O Foundation eksamen


Kursusindhold

Styre forretningen; forandre forretningen;

Organisatoriske tilgange til forandring via portefølje-, program- og projektledelse

Styring af forretningsmæssige forandringer i forhold til drift og stabil produktion

  • Komponenter i portefølje- program- og projektkontorer

En overordnet model for en P3O-organisation

Forskellige måder at implementere P3O komponenter med henblik på at realisere værdi

  • Business Casen for et P3O; hvorfor gøre tingene anderledes
  • hvordan sælger vi ideen?

Hvordan en vellykket implementering af P3O tilfører værdi til organisationen

Forskellige interessenters og brugeres interesser i P3O ydelser

Principper for måling af P3Oers præstationer og udviklingen af relevante KPIer

  • Design og tilpasning af dit P3O;
  • Oprettelse af et P3O samt faktorer, du bør overveje, når du designer din egen model?.

Organisatoriske styringselementer ? rapportering, ejerskab og organisatorisk placering af et P3O.

  • Implementering af et P3O;

Implementering af P3O som et program; kerneaktiviteter; anvendelse af et ?Blueprint?

Vejledning om oprettelse af midlertidige P3Oer (f.eks. for selvstændige programmer eller projekter)

  • Best practice værktøjer og teknikker;

Værktøjer til at sikre og understøtte, at et P3O bidrager til samarbejde og organisatorisk integration.

Management dashboards, videnledelse og forretningens procesdiagrammer.

  • Organisation; ansvarsområder, roller og styringselementer for et effektivt P3O;

Undersøge hvilke roller, der er behov for; ledelse samt faglige og administrative roller

Definering af centrale leder-, fag-, og administrative roller; færdigheder og kompetencer

Undervisere

Kurset udbydes i partnerskab med den internationalt akkrediterede P3O, PRINCE2® og MSP® uddannelsesorganisation, Maven Training. Undervisere og materiale er akkrediteret af APM Group.

Kurset afholdes på engelsk med engelske materialer og engelsk eksamen.

Prisen indeholder

  • Den officielle P3O manual: Portfolio, Programme and Project Offices - P3O®
  • P3O Forberedelseshæfte
  • Fyldestgørende kursusmateriale, der kan bruges som opslagsværk efter kurset
  • Forplejning under kurset
  • Max. 14 deltagere



Kursusdato


Praktiske oplysninger

Pris: kr. 13.500,- (ex. moms)
Varighed: 3 dage


Er I flere fra samme virksomhed, som skal på kursus? Så kan der være penge at spare med et virksomhedskursus

Læs mere om virksomhedskurser her

Andre populære kurser


Aktuelt

Tips og Tricks med Excel
Vores Excel-ekspert Ernst Lohse indvier deltagerne i nemme tricks til at løse øjensynligt svære opgaver. Vi samler deltagerne i vores kantine og byder på lidt forfriskninger samtidig med at de lettere løsninger lanceres.
Det koster kun kr. 295 for 2 inspirerende timers læring.
Er du interesseret? - så tilmeld dig her


Persondata og datasikkerhed for praktikere - GDPR kursus
Med EU's nye persondataforordning indføres en række krav til virksomheders behandling af personoplysninger. På kurset får du praktisk anvendelig viden og metoder til at udarbejde og implementere politikker og dokumenter, så din virksomhed overholder persondataforordningen. Læs mere her!

NYHED - Robotic Process Automation

Hvad hardware-robotter har gjort i mange år for industrien, er for alvor ved at ske på kontorgangen hos virksomheder verden over for administrative arbejdsgange også. Software-robotter eller Robotic Process Automation er en effektiv og billig måde, at frigøre kræfter og ressourcer i virksomheder og organisationer. Samtidigt vil det påvirke den måde vi organiserer os på og hvilke kompetencer, der vil blive eftertragtede i fremtiden. IDG Kurser har designet dette kursus, så du kan lære at identificere områder og opgaver, som med fordel kan løses af software robotter. Derudover vil du få en bred forståelse af, hvad RPA betyder for dig og din organisation. Læs mere her!


Hørkær 18
2730 Herlev
Tlf: 77 300 123
Email: kursus@idg.dk
CVR: 65970414