ITIL® 4 Foundation

Virksomheders forretningsevne er stærkt afhængig af velfungerende leverancedygtige IT-systemer. Verdens mest udbredte rammeværk til at succesfuld og effektiv IT service management er ITIL® (Information Technology Infrastructure Library), der er baseret på Best Practice erfaringer fra tusindvis af offentlige og private organisationer.
Metoden er en række særdeles veldokumenterede managementprocesser og værktøjer målrettet til en IT- organisation – et grundlag til både større effektivitet og bedre kvalitet.

Kurset henvender sig til

Kurset henvender sig til IT professionelle, ledere og forretningsprocesejere som
- skal have en grundlæggende forståelse af ITIL- framework, og hvordan det kan bruges til at forbedre kvaliteten på IT Service Management i organisationen
- skal medvirke til den løbende forbedring i en organisation, der arbejder med ITIL

Forudsætninger

Deltagerne skal have en generel viden om IT og forståelse for deres egen forretning. Kurset er desuden meget intensivt.

Kursusindhold

Nøglebegreber inden for servicestyring

Value and value co-creation

Udtrykket ‘værdi’ bruges regelmæssigt i servicestyring, og det er et centralt fokus for ITIL 4; det skal derfor være klart defineret.

Organizations, service providers, service consumers and other stakeholders

Organisationer i stor størrelse og kompleksitet og i deres forhold til juridiske enheder, fra en enkelt person et team til et komplekst netværk af juridiske enheder, der er forenet af fælles mål, relationer og myndigheder.

Products and Services

Servicerer et middel til at muliggøre værdi-co-skabelse ved at lette de resultater, som kunderne ønsker at opnå, uden at kunden behøver at styre specifikke omkostninger og risici. Produkter er en konfiguration af en organisations ressourcer designet til at tilbyde værdi for en forbruger.

Service relationships

Når tjenester leveres af udbyderen, skaber de nye ressourcer for servicekonsumenter eller ændrer deres eksisterende.

Value: outcomes, costs, and risks

Dette afsnit fokuserer på, hvordan en organisation i rollen som tjenesteudbyder skal evaluere, hvad dens tjenester skal gøre, og hvordan dens tjenester skal leveres for at imødekomme forbrugernes behov.

De fire dimensioner af servicestyring

Organisationer og mennesker

Den første dimension af servicestyring er organisationer og mennesker.

Information og teknologi

Den anden dimension af servicestyring er information og teknologi. Som med de andre tre dimensioner gælder information og teknologi både for servicestyring og for de tjenester, der administreres.

Partner og leverandører

Den tredje dimension af servicestyring er partnere og leverandører. Hver organisation og enhver service afhænger til en vis grad af tjenester, der leveres af andre organisationer.

Værdistrømme og processer

Den fjerde dimension af servicestyring er værdistrømme og processer. ligesom de andre dimensioner, gælder denne dimension både for SVS generelt og til specifikke produkter og tjenester.

ITIL-serviceværdisystemet

ITIL-vejledende principper

Kan bruges til at guide en organisations beslutninger og handlinger og sikre en fælles forståelse og fælles tilgang til servicestyring på tværs af organisationen.

Service værdikæde

Tilvejebringer en driftsmodel til oprettelse, levering og løbende forbedring af tjenester. Det er en fleksibel model, der definerer seks nøgleaktiviteter, der kan kombineres på mange måder og danner flere værdistrømme.

Kontinuerlig forbedring

Tilvejebringer en driftsmodel til oprettelse, levering og løbende forbedring af tjenester. Det er en fleksibel model, der definerer seks nøgleaktiviteter, der kan kombineres på mange måder og danner flere værdistrømme.

ITIL-forvaltningspraksis

Generel forvaltningspraksis

er blevet vedtaget og tilpasset til servicestyring fra generelle forretningsstyringsdomæner.

 Servicestyringspraksis

er udviklet inden for service management og ITSM brancher.

Teknisk ledelsespraksis

er blevet tilpasset fra teknologiledelsesdomæner til tjenestestyringsformål ved at udvide eller flytte deres fokus fra teknologiløsninger til it-tjenester.


Læringsmål:

På ITIL Foundation lærer du din grundlæggende ABC inden for ITIL. Du lærer det fælles sprog, som anvendes af alle, der skal arbejde professionelt med ITIL.

Du få den grundlæggende viden om ITIL, som gør dig i stand til at bidrage til udviklingen af processerne i din afdeling.

Undervisningsform:

Kurset er et selvstudie via videobaseret e-learning. Du kan streame din undervisning hvor du vil, når du vil og i dit helt eget tempo. Kombinationen af videoer, quizzer, testeksaminer og supplerende materiale giver dig en god støtte både under og efter kurset.

Sprog: Kurset, e-learning, eksamen og manual findes kun på engelsk.

Forlængelse af e-learning: Du har adgang til e-learning i 12 måneder, ønsker du en forlængelse koster det 2.250 kr. ekskl. moms for 6 måneders.


Kursusdato


Praktiske oplysninger
Pris:
kr. 8.950,- (ekskl. moms)
Varighed:
12 måneders adgang
Bemærk:
Online selvstudie inkl. akkrediterede e-learning, officiel ITIL® Manual samt eksamen. Bemærk: Kurset, e-learning, eksamen og manual findes kun på engelsk.


Er I flere fra samme virksomhed, som skal på kursus? Så kan der være penge at spare med et virksomhedskursus

Læs mere om virksomhedskurser her

Andre populære kurser


Aktuelt

Corona og IDG Kurser
IDG Kurser har lukket ned i indtil videre således at der ikke afholdes kurser på vores adresse. Vi modtager fortsat meget gerne kursustilmeldinger og behandler dem på sædvanlig vis. Derfor kan du stadig planlægge kursusdeltagelse ud i fremtiden. Vi følger løbende udviklingen tæt og håber at kunne byde dig velkommen til kursus hos os igen i maj.

Har du set vores store udbud af e-learningskurser:
Med e-learning kan du sidde i ro og mag med din PC og blive opdateret på netop det, du har brug for. Vores e-learningskurser er alle af høj kvalitet og mange af dem er certificeringskurser.
Du kan se meget mere her

Microsoft Teams: Samarbejde på distancen - 2 timers online kursus:
Kurset henvender sig til alle, der vil anvende Teams som kommunikationsmiddel mellem medarbejderne i en virksomhed/organisation. Kurset er for dig, der vil lære at anvende de vigtigste funktionaliteter, såsom indlæg (mails), onlinemøder, chat og fildeling inden for et team.
Du kan se meget mere her

GDPR - Udvidet kursus med fokus på løbende drift og vedligeholdelse
Online kursus 2 x 3 timer
Sådan drifter du GDPR-complianceprojektet efter det er implementeret. På kurset får du praktiske og konkrete råd til, hvordan du kontinuerligt sikrer dokumentation for overholdelse af GDPR og databeskyttelsesloven.
Du kan se meget mere her


Kursuslokaler udlejes med og uden PC
Har du brug for et undervisningslokale med plads til op til 15 deltagere, så kan vi tilbyde fuldt udstyrede lokaler. Pris pr. dag 3.500.- kr. Forplejning 200.- kr. pr. person pr. dag.
Inkl. i prisen er teknisk support og service. Interesseret?
Kontakt os på telefon 77 300 123 og hør mere.


Hørkær 18
2730 Herlev
Tlf: 77 300 123
Email: idgkurser@idg.dk
CVR: 65970414