E-Handel - for dig, der gerne vil være webshopmaster - 6 ugers jobrettet erhvervsakademifag for ledige

E-handel er et område i konstant vækst - og samtidig er det et område der bliver mere og mere komplekst.


Afholdelsesdatoer

Ring til IDG Kurser på 77 300 123
eller mail på idgkurser@idg.dk
for nærmere info angående datoer.

Kursusmål

At give alle som ønsker at arbejde med E-handel nogle gode, brugbare kompetencer, som kan øge muligheden for et spændende og udviklende job. E-handel er et område i konstant vækst, og indgår i stigende grad som en del af jobbeskrivelsen.

Noget af det du kan lære:

  • Hvordan er det med reglerne for e-handel?
  • Må man sende nyhedsbreve til alle?
  • Hvordan sikrer vi, at webshoppen bliver fundet af kunderne?
  • Hvor skal vi sætte ind for at få succes?

 

Kurset henvender sig til

Alle der ønsker at lære, hvordan man arbejder med E-handel. Uanset om du aldrig har prøvet det før, eller kommer med erfaring.

Forudsætninger

Relevant EUD/GVU eller gymnasial uddannelse + 2 års erhvervserfaring

Kursusindhold

E-handel Webshopmaster er et praktisk anvendeligt erhvervsakademifag, hvor du lærer at arbejde med opstart af webshoppen, den digitale markedsføring og e-handel.

Det faglige indhold er målrettet de kompetencer erhvervslivet efterspørger. Så uanset om du søger job, arbejder eller er selvstændig (eller har planer om at blive det) inden for E-handel, så er der relevant viden at hente.

I løbet af 6 uger, kommer vi omkring alt, hvad der er vigtigt at vide i forbindelse med E-handel.

Faget E-handel er opdelt i blokke, med hver deres fokusområde:

  • Oprettelse af en webshop
  • økonomi & logistik
  • projektledelse
  • digital markedsføring
  • analyser, GDPR og jura

Der er endda mulighed for to ekstra lektioner i Wordpress, og tilkøb af support til indkøring i nyt job.

3 undervisningsdage om ugen (kl. 9.30-13.30). Resten er selvstudie.

Undervisningen er praktisk og erhvervsrettet.

Forudgående kendskab og erfaring med E-handel er ikke et krav.

Gratis adgang til vidensdeling og erfaringsudveksling i Humantas videndelingsprogram.

Indhold

Dag 1

Introduktion. Hvad er e-handel. Hvor går udviklingen hen

Hvad er e-handel og hvilken retning bevæger e-handlen sig i nationalt og internationalt (og lokalt). Der gives eksempler på store og små succeser inden for e-handel: Hvad skal der til for at få succes?

 Dag 2

Webshoppens egenskaber og opstart af Webshop:

Hvordan ser den gode Webshop ud? Hvordan ser den dårlige Webshop ud?

Lær hvordan e-commerce systemer grundlæggende er opbygget, og lær de enkelte bestanddele at kende.

Hvordan startes et nyt webshop-projekt på den rigtige måde? Vi kigger på hvilke faktorer du skal være opmærksom på under opstart af et Webshop projekt. Du lærer at vurdere et Webshop projekt, og ”skille fårene fra bukkene”.

Dag 3

Introduktion til e-commerce systemer – Administration 1

Vi starter med en teoretisk præsentation af Webshop systemer, gennemgår Webshoppens anatomi, og går direkte til Hands-on i 2 forskellige Webshop systemer, der viser bredden indenfor E-Handel administration.

Du prøver kræfter med 2 forskellige Webshop systemer, som repræsenterer henholdsvis et såkaldt ”Open Source” system, og et ”Closed Source” system.

På den første dag får du til opgave at oprette din første webshop og dit første produkt, i de 2 Webshop systemer.

 Dag 4

Introduktion til e-commerce systemer – Administration 2

Vi tager udgangspunkt i den opgave, du løste i går, og bygger videre på Webshop administration. Vi gennemgår standard opsætninger, så som lagerstyring, fragt, og betaling.

Vi fortsætter arbejdet med webshopadministrationen, og kigger på produktgrupper, ordreflow, ordrebekræftelse, rabatkoder og produkttilbud.

Vi følger op med Hands-on opgaver og prøver teorien af i praksis.

 Dag 5

Introduktion til e-commerce systemer – Administration 3

Vi tager udgangspunkt i den opgave, du løste de to foregående dage. Vi bygger videre på Webshop administration. Vi gennemgår standard opsætninger, så som lagerstyring, fragt, og betaling.

Vi fortsætter arbejdet med webshopadministrationen, og kigger på produktgrupper, ordreflow, ordrebekræftelse, rabatkoder og produkttilbud.

Flere Hands-on opgaver og prøver teorien af i praksis.

 Dag 6

Introduktion til e-commerce systemer – SEO (teknisk)

Vi introducerer Google Søgemaskine optimering (SEO), og lærer hvordan optimeringen bruges i forskellige systemer.

Du lærer hvilke felter du skal bruge, hvilke regler du skal overholde, og hvordan du prioriterer din indsats.

Dag 7

SEO tekst

Sådan skriver du den søgemaskine-optimerede tekst.

Dag 8

DIGITAL MARKEDSFØRING

Google Ads – aktiv annoncering – få kunder fra dag 1

Introduktion til Google Ads. Vi ser på hvordan systemet er bygget op, lærer hvordan vi laver søgeords analyser, og bruger resultaterne til effektive annoncer.

Du lærer hvordan du kan gennemskue Online Bureauernes rapporter, og lærer at læse og forstå de mange begreber og analysedata.

Dag 9

DIGITAL MARKEDSFØRING

Sociale medier

De sociale medier bruger vi både til at tiltrække nye kunder men også til at fastholde kundeinteresse og skubbe potentielle kunder mod et køb. Primært fokus vil være på Facebook og Instagram, men vi kommer også forbi et par af de andre muligheder

Dag 10

DIGITAL MARKEDSFØRING

Sociale medier fortsat

 Dag 11

DIGITAL MARKEDSFØRING

E-mail

Vi kigger på hvordan e-mail markedsføring tilfører Webshoppen nye kunder, på en anden måde end blot udsendelse af nyhedsbreve.

Vi tager udgangspunkt i det mest brugte E-mail system Mailchimp.

E-mail markedsføring betragtes som én af de billigste former for marketing, med en høj effektivitet, hvis det gøres rigtigt.

Dag 12

DIGITAL MARKEDSFØRING

Tekster til nettet

Søgemaskineoptimeringen handler om at få vores shop og vores produkter så højt op i søgeresultaterne som muligt. SEO er gratis markedsføring men også et område man skal arbejde med hele tiden.

Lær at skrive de rigtige tekster, der fanger kundens opmærksomhed, og fører til salg.

Dag 13

DIGITAL MARKEDSFØRING

Tekster til nettet fortsat.

Dag 14

Google Analytics: Analyser og rapportering

Google Analytics er det vigtigste værktøj for dig som WebshopMaster. Her kan du se hvad dine nuværende og potentielle kunder foretager sig på din Webshop; hvordan de bevæger sig på siderne; hvor og hvornår de lander eller forlader din Webshop; hvilke kanaler der bidrager til aktiviteten; og mange andre målepunkter.

Resultaterne bruger vi til at lægge strategi for udviklingen af Webshoppen i fremtiden.

Dag 15

Google Analytics: Analyser og rapportering

Fortsat

Dag 16

Økonomi & Logistik

Du vil få en indføring i simpel bogføring, lagerstyring, Webshop integration, samt budgettering.

Dag 17

Jura – persondata og handelsbetingelser + mental eksamensforberedelse

Vi ser på handelsbetingelser, GDPR, købeloven, og anden jura omkring Online salg.

Det er vigtigt, at du som WebshopMaster forstår reglerne, og kan opsætte de rigtige beskrivelser, så alle lover er overholdt, og du står juridisk stærkt i forbindelse med eventuelle tvister.

Vi slutter af med mental eksamensforberedelse, så du kan blive klædt helt på til den mundtlige eksamen.

Dag 18

Eksamen

Du kan nu kalde dig for WebshopMaster 😊


Praktisk

Som ledig (gælder også ledige visiteret til fleksjob) har du mulighed for at få faget/uddannelsen/kurset betalt via din a-kasse eller jobcenter.

E-handel er godkendt som en del af akademifaget ”Salg og markedsføring” på den regionale positivliste for Øst- og Vestjylland samt på den landsdækkende positivliste (kursusnummer 37608).

 


Praktiske oplysninger
Pris:
kr. 24.410,- (ekskl. moms)
Varighed:
dag

Afholdelsesdatoer

Ring til IDG Kurser på 77 300 123
eller mail på idgkurser@idg.dk
for nærmere info angående datoer.


Er I flere fra samme virksomhed, som skal på kursus? Så kan der være penge at spare med et virksomhedskursus

Læs mere om virksomhedskurser her

Andre populære kurser


Aktuelt

Corona og IDG Kurser
Efter en tid kun med online kurser, åbner vi nu op i vores dejlige kursus lokaler i Herlev igen. Vi tager naturligvis alle forholdsregler og har max 6 deltagere på hvert kursus, så der er god plads imellem alle i lokalerne. Ydermere vil der blive serveret både morgenmad, frokost og kage i lukkede æsker/poser. Der er sprit alle steder og vores underviser vil selvfølgelig heller ikke komme tæt på dig. Derfor vil vi glæde os til at se jer tilbage i vores lokaler fra 2. juni.

Ny mulighed for at supplere de regionale positivlister med online kurser
Behovet for fjernundervisning er vokset på grund af den nuværende COVID-19-situation.

Det bliver nu muligt at supplere de regionale positivlister under den regionale uddannelsespulje med kurser, der kan tages online. Dette kan ske i perioden fra d. 21. april til 1. oktober 2020. Det fremgår af en netop udstedt ændring til bekendtgørelsen om den regionale uddannelsespulje fra star.dk

Formålet med ændringen er at øge muligheden for, at dagpengemodtagere kan tage opkvalificerende kurser, også selvom uddannelsesinstitutionerne i øjeblikket er lukket pga. COVID-19. De nye kurser, der kan tilføjes, skal fortsat befinde sig specifikt inden for områder, hvor der forventes jobåbninger inden for de næste seks måneder. Supplerende kurser bliver tilføjet efter en konkret vurdering af, hvilke kurser der meningsfuldt kan udbydes som online kurser.
Se alle de kurserne her

Har du set vores store udbud af e-learningskurser:
Med e-learning kan du sidde i ro og mag med din PC og blive opdateret på netop det, du har brug for. Vores e-learningskurser er alle af høj kvalitet og mange af dem er certificeringskurser.
Du kan se meget mere her

Introduktion til Power BI Desktop
Få en grundig introduktion til Power BI Desktop og lær om de mange muligheder for at lave flotte interaktive og visuelle rapporter, der både virker på computer, tablet og smartphone.
Du kan se meget mere her

GDPR - Udvidet kursus med fokus på løbende drift og vedligeholdelse
Sådan drifter du GDPR-complianceprojektet efter det er implementeret. På kurset får du praktiske og konkrete råd til, hvordan du kontinuerligt sikrer dokumentation for overholdelse af GDPR og databeskyttelsesloven.
Du kan se meget mere her


Kursuslokaler udlejes med og uden PC
Har du brug for et undervisningslokale med plads til op til 15 deltagere, så kan vi tilbyde fuldt udstyrede lokaler. Pris pr. dag 3.500.- kr. Forplejning 200.- kr. pr. person pr. dag.
Inkl. i prisen er teknisk support og service. Interesseret?
Kontakt os på telefon 77 300 123 og hør mere.


Hørkær 18
2730 Herlev
Tlf: 77 300 123
Email: idgkurser@idg.dk
CVR: 65970414