Design af rapporter og dashboards med Power BI kursus

På dette Power BI kursus lærer du at designe brugervenlige rapporter og dashboards i Power BI. Du lærer, hvordan du med Power BI kan anvende data fra forskellige typer af datamodeller, som for eksempel eksisterende Power BI datasæt eller datamodeller udviklet med SQL Server Analysis Services. På dette kursus fokuseres der ikke på udvikling af datamodeller; men på udvikling af interaktive rapporter og dashboards, der effektivt og dynamisk præsenterer de vigtige nøgleta

Kursusmål

  • Oprette rapporter med data fra eksisterende datamodeller
  • Designe og formatere rapporter og dashboards, der giver overblik over dine data
  • Oprette rapporter og dashboards med interaktivitet, der gør det muligt at navigere til data på et detaljeret niveau
  • Anvende de rigtige visuals for effektiv formidling af data
  • Dele rapporter- og dashboards med andre i Power BI

Kurset henvender sig til

Henvender sig til dig der skal i gang med at arbejde med rapportering i Power BI, hvor du anvender eksisterende datamodeller.

Skal du også arbejde med at udtrække, manipulere og analysere data, så vil vi i stedet anbefale kurset "Analyser og visualiser med Power BI.

Forudsætninger

    Det er en fordel, hvis du har et overordnet kendskab til datamodeller.

Kursusindhold

Modul 1 – Introduktion til Power BI
I dette modul lærer du hvilke værktøjer og services, som er tilknyttet Power BI. Du bliver introduceret til Power BI Desktop, som er det værktøj, du typisk anvender til udvikling af dine rapporter og dashboards.

  • Introduktion til Power BI
  • Introduktion til Power BI Desktop

 

Modul 2 – Introduktion til datamodeller
I dette modul lærer du om forskellige typer af datamodeller og hvordan du opretter forbindelse til disse fra Power BI Desktop. Du lærer om opbygningen af et stjerneskema og forskellen på fakta (fact) tabeller og dimensions tabeller.

  • Introduktion til stjerneskema
  • Data i relationelle databaser
  • Data i tabular data model
  • Measures og beregnede kolonner
  • Hierarkier

 

Modul 3 - Visuals
I dette modul bliver du introduceret til en række af de indbyggede visualiseringer i Power BI. Du vil lære om mulighederne i de forskellige visuals og hvordan du anvender simpel formatering.

  • Tabeller, matricer og grafer
  • Plotning af geografiske data
  • Formatering af de forskellige Visuals

 
Modul 4 - Rapport layout
I dette modul lærer du om grundlæggende principper for rapportdesign. Du lærer at vælge de rigtige visualiseringer til at formidle dine nøgletal effektivt. Du lærer også hvordan du kan oprette og anvende temaer, så det bliver nemt at designe rapporter og dashboards med ensartet layout. Det gennemgås også hvordan du kan tilrette dine løsninger, så de fungerer og vises optimalt på mobile enheder.

  • Gode principper for rapportdesign
  • Sideformatering
  • Baggrundsbilleder
  • Temaer
  • Mobil Layout

Modul 5 - Analyser i Visuals
I dette modul lærer du at anvende betinget formatering i visuals, så dine rapporter og dashboards bliver dynamiske, så brugeren nemt kan fokusere på de vigtige nøgletal og hurtigt identificere afvigelser uden for normalen. Du lærer også hvordan du kan tilføje yderligere analytiske informationer i dine visuals som for eksempel gennemsnit og percentiler.

  • Small Multiples
  • Sparklines
  • Analytics linjer
  • Betinget formatering

Modul 6 - Yderligere Visuals
I dette modul lærer du at anvende mere specielle visuals som blandt andet giver mulighed for at anvende Q&A, som er muligheden for at foretage forespørgsler i data uden at anvende avancerede formler. Du lærer også hvordan du kan anvende nogle af de mange visuals, der kan importeres fra Microsoft AppSource.

  • Visuals i AppSource
  • Score Cards
  • Smart Narrative
  • Q & A

Modul 7 - Filtre og Slicere
I dette modul lærer du at anvende filtre og slicers i rapporter og dashboards, så du interaktivt kan udvælge de data du vil fokusere på. Du lærer at anvende filtre på forskellige niveauer og hvordan du kan synkronisere slicers på tværs af flere rapportsider.

  • Filtre mellem visualiseringer
  • Baggrundsfiltre
  • Slicers
  • Synkronisering af slicers mellem sider

Modul 8 –Interaktivitet i rapporter
I dette modul lærer du at implementere forskellige typer af interaktivitet i dine løsninger. Du lærer at oprette side tooltips og anvende drill-through. Det gennemgås også hvordan du designer rapporter med flere sider og hvordan du kan navigere mellem disse blandt andet ved at anvende knapper.

  • Tooltips og side tooltips
  • Hierarkier og drill-down
  • Drill-through

Modul 9 - Bogmærker og navigation
I dette modul lærer du at anvende bogmærker (bookmarks) til at opbygge rapporter og dashboards med mere avanceret interaktivitet, som for eksempel menuer og sliders. Du lærer bland andet, hvordan du kan opbygge rapporter og dashboards, hvor det er muligt at interaktivt at skifte mellem visninger af data.

  • Introduktion til bogmærker
  • Oprettelse- og vedligeholdelse af bogmærker
  • Interaktivitet med bogmærker

 


Praktiske oplysninger
Pris:
kr. 9.000,- (ekskl. moms)
Varighed:
2 dage


Er I flere fra samme virksomhed, som skal på kursus? Så kan der være penge at spare med et virksomhedskursus

Læs mere om virksomhedskurser her

Andre populære kurser


Aktuelt

GDPR-workshop - GDPR og compliance i praksis for øvede
GDPR indeholder en lang række forpligtelser, som din organisation ikke blot skal overholde i praksis – I skal også kunne påvise over for Datatilsynet, at I overholder dem. Det gør I ved at udarbejde en længere række dokumenter, som derefter skal vedligeholdes.
Læs mere her

GDPR-workshop – Grundkursus i GDPR i praksis
På dette 2-dages kursus vil du blive udstyret med en forståelse for reglerne og din organisations forpligtelser, og du vil få mulighed for at udarbejde noget af den lovpligtige dokumentation i et af verdens førende GDPR-compliancesystemer, ComplyCloud.
Læs mere og tilmeld dig her

NIS2 - nye cyber- og informationssikkerhedskrav til samfundskritiske tjenester

Dette et-dags kursus er målrettet de organisationer, der er omfattet af direktivet, og deres ledere. Kurset hjælper dig med at forstå direktivet, og hvordan I planlægger efterlevelsen af det.
Læs mere og tilmeld dig her

Præsentationsteknik – Få dit budskab igennem og opnå dét du gerne vil
På dette 2 dages kursus, får du de helt rette redskaber til at netop dit budskab brænder igennem på den helt rigtige måde. Du får en stor værktøjskasse af teori og praktisk læring, som vi sammen får gennemprøvet på kurset, så du ved, hvordan du leverer dit budskab på en overbevisende måde, og derved komme tættere på dét du gerne vil!
Læs mere og tilmeld dig her

Nye Regler og cybertruslen for ledere
På dette et-dags kursus bliver du skarp på både de nuværende og kommende NIS-krav og samtidig klædt på til at tage cyber-drøftelserne med IT, så du med åbne øjne kan træffe velinformerede sikkerheders beslutninger på vegne af din organisation.
Læs mere og tilmeld dig her

Kursuslokaler udlejes med og uden PC
Har du brug for et undervisningslokale med plads til op til 15 deltagere, så kan vi tilbyde fuldt udstyrede lokaler. Pris pr. dag 3.500.- kr. Forplejning 250.- kr. pr. person pr. dag.
Inkl. i prisen er teknisk support og service. Interesseret?
Kontakt os på telefon 77 300 123 og hør mere.


Hørkær 18
2730 Herlev
Tlf: 77 300 123
Email: idgkurser@idg.dk
CVR: 65970414