Kommunikation i praksis - 6 ugers Akademikursus for ledige afholdes i København og Århus

Hvis du er ledig, kan du formentlig få kurset betalt via jobcenteret.
Den landsdækkende positivliste: kursusnummer 37477.

Den regionale positivliste: kursusnummer 37477 (Vestjylland, Sjælland og Hovedstaden)

Vil du arbejde med kommunikation og administration? På denne 6 ugers uddannelse lærer du, hvordan du kan blive en overbevisende, dygtig og tillidsvækkende kommunikations- og administrationsmedarbejder. Efter kurset vil du have tilegnet dig kompetencerne til at kunne varetage et kommunikativt og administrativt job.
I arbejdet med kommunikation og administration vil dine ansvarsområder og arbejdsopgaver typisk kunne variere en del. På uddannelsen vil du derfor blive i stand til at udføre og varetage opgaver inden for mange forskellige områder.
Du vil få praktisk erfaring med at arbejde med konkrete opgaver og cases fra erhvervslivet. Du vil samtidig blive undervist af eksperter, der har flere års erfaring inden for branchen. Det betyder, at du vil være godt klædt på til dit næste job.
Alle er velkomne til at deltage på uddannelsen. Det kræver ingen tidligere erfaring med hverken kommunikation eller administration for at kunne deltage.



Kurset henvender sig til

Forudsætninger


Kursusindhold

Hvad får du ud af det?

Få kommunikationskompetencer

Få praktisk erfaring med at arbejde med konkrete opgaver inden for kommunikation. Du vil blandt andet lære at analysere og udføre både skriftlig, verbal og online kommunikation gennem udvalgte cases fra erhvervslivet.

Lær at bruge forskellige værktøjer

Undervisningen er meget praksisnær. Det betyder, at du får god erfaring med at arbejde med forskellige værktøjer inden for administration og kommunikation. Du lærer blandt andet at arbejde i forskellige planlægningsprogrammer, at skrive nyhedsbreve, at bruge sociale medier og meget mere.

Bliv en dygtig og tillidsvækkende medarbejder

I et kommunikativt og administrativt job er det afgørende, at du møder kunderne med et smil. På uddannelsen vil du få redskaber og øvelser til at blive en tillidsvækkende og overbevisende medarbejder. Du vil også lære at reflektere over din egen kommunikation.

Fagets moduler:

  1. 1.    Introduktion til faget, kommunikationsmodeller og kommunikationsstrategi

På dette modul vil du lære om anerkendende servicekommunikation, så du kan sikre, at både kunder og kollegaer får en god oplevelse, når du er i kontakt med dem. Du vil blive præsenteret for konkrete værktøjer til dialogkommunikation, som du kan inddrage i dit arbejde som kommunikations- og administrationsmedarbejder.

  1. 2.    Målgruppe-, markeds- og konkurrentanalyser.
    I dette modul vil du lære, hvordan du foretager relevante målgruppe-, markeds- og konkurrentanalyser. Du vil blive introduceret til modeller og værktøjer, der gør det lettere for dig at analysere og danne et overblik over markedet og den relevante målgruppe. Du vil også blive undervist i researchmodeller, så du kan udføre et dybdegående og omfattende researcharbejde.
  2. 3.    Skriv så det bliver læst del 1: lær at skrive fængende og informative tekster
    På dette modul vil du lære, hvordan du skriver fængende og informative tekster, både til intern og ekstern brug. Du vil få konkrete redskaber til, hvordan du kan opbygge forskelligt tekstmateriale samt en grundlæggende viden om modtager-/afsenderforhold. Du vil også blive undervist i, hvordan du opretholder en professionel og serviceminded tone i dit skriftlige arbejde.
  3. 4.    Presse & Medierelationer: Få pressens opmærksomhed
    I dette modul vil du lære at arbejde med PR og offentlig kommunikation. Du vil blive introduceret til, hvordan du skriver og udformer en pressemeddelelse, samt hvordan du kan få den ud i medierne. Du vil arbejde med afsender- og modtagerorienteret kommunikation og lære om vigtige indholdselementer. Du vil også blive undervist i, hvordan du skal håndtere pressen, hvis det er din virksomhed, der er i søgelyset, og pressen kontakter jer for udtalelser.
  4. 5.    Udarbejdelse af kommunikationsstrategi, planlægningsprogrammer, kampagne og eventplanlægning
    I disse moduler vil du blive undervist i grundlæggende kommunikations- og planlægningsprogrammer, som kan hjælpe dig i dit arbejde. Du vil blive i stand til at koordinere, planlægge og afholde præsentationer, foredrag og events. I modulerne vil du blandt andet blive introduceret til værktøjer, der kan gøre det lettere for dig at holde overblik over dine opgaver og strukturere din tid. Derudover vil du opnå en basal forståelse for Excel, der kan være et vigtigt arbejdsredskab i mange virksomheder. Endelig vil du også lære, hvordan du laver flotte præsentationer, der fanger og fastholder dit publikums opmærksomhed.
  5. 6.    Servicedesign: Lær om god service, samt personlig og overbevisende kommunikation
    I disse moduler vil du lære, hvordan du kommunikerer professionelt og imødekommende. Du vil blive undervist i formidlingsteknik, professionel og konstruktiv dialogbaseret kommunikation samt få værktøjer til at kunne reflektere over din egen personlige kommunikation. Formålet med modulerne er, at du skal få kompetencerne til at blive en overbevisende og tillidsvækkende kommunikatør.
  6. 7.    Kundehåndtering, kommunikationspsykologi og krisekommunikation
    Som medarbejder i en virksomhed er det vigtigt, at du er i stand til at tackle både stressende og konfliktprægede situationer. I dette modul vil du blive i stand til at nedtrappe og afvikle konflikter, inden de udvikler sig. Du vil også blive undervist i krisekommunikation og kommunikationspsykologi, så du bliver i stand til at handle proaktivt og håndtere utilfredse kunder.
  7. 8.    Sociale medier, Content marketing & Digital kommunikation
    Sociale medier er blevet en integreret del af mange virksomheder. For nogle virksomheder kan det derfor være afgørende, at du er i stand til at benytte og kommunikere på de sociale medier. I dette modul vil du blive introduceret til de mest udbredte sociale medier, for eksempel Facebook og LinkedIn. Formålet med modulet er at gøre dig i stand til at kunne varetage kommunikative opgaver på de sociale medier.
  8. 9.    E-mail markedsføring: Lav nyhedsbreve der sælger
    Du vil blive introduceret til e-mail markedsføring og det store forretningspotentiale, kanalen omfatter. Du vil lære, hvordan du skriver overskrifter, der får modtagerne til at åbne dine nyhedsbreve, og hvordan du skal opbygge og vægte indholdet. Bliv klogere på, hvordan du finder indhold til dine nyhedsbreve og sikrer, at det bliver en vigtig indtjeningskanal i en virksomhed. I modulet vil du også blive introduceret til de mest udbredte mailprogrammer, som du kan bruge i arbejdet med nyhedsbreve.

10. Effektmåling og webanalyse af Digital kommunikation med Google Analytics
På dette modul arbejdes med effektmåling og webanalyse af Digital Kommunikation med udgangspunkt i Google Analytics.

Derudover vil der være en opsamling på teorier og arbejde med eksamensopgave.

11. Individuel kommunikations- og karriererådgivning
På dette modul vil du få tilbudt individuel kommunikations- og karriererådgivning. Du kan blandt andet få en konstruktiv gennemgang af dit CV, din online profil og eventuelle jobansøgninger. Du kan også få sparring på foreliggende kommunikationsopgaver.

12. Opsummering og forberedelse til eksamen
Det sidste modul er et afsluttende modul, hvor du skal fremlægge dit projekt og foretage en evaluering af uddannelsesforløbet.

Praktisk info

Undervisning

Som en del af uddannelsen vil du få mulighed for at få individuel kommunikationsrådgivning. Formålet er at udvikle din præsentations- og kommunikationsteknik.

Lokation og mødetider

Kurset forløber over 6 uger. Undervisningen er fordelt på 12 undervisningsdage. Der er undervisning fra ca. klokken 9.00-14.00.

Undervisningen afholdes i Aarhus på: Erhvervsakademi Aarhus. I København foregår undervisningen på Københavns Erhvervsakademi (KEA) eller hos CPH Business.

Eksamen og ETCS

Du afslutter uddannelsen med en mundtlig eksamen, der kombineres med et praktisk produkt og en disposition. Kurset gælder 10 ECTS-point.

Pris

Aarhus: Prisen er fastsat til: 17.700 kr. (inkl. taxameter) på Erhvervsakademi Aarhus.

København: Prisen er fastsat til: 23.462,85 kr. (inkl. taxameter) på Københavns Erhvervsakademi.

Hvis du er ledig, har du mulighed for at få betalt kurset af dit jobcenter eller din a-kasse.

"OBS der er pr. 1. marts er der indkørt 5 ugers Karensperiode. Det betyder, at retten til 6 ugers uddannelse først opnås efter 5 ugers ledighed"

 


Kursusdato


Praktiske oplysninger

Pris: kr. 23.462,- (ex. moms)
Varighed: 30 dage
Bemærk: Hvis de er ledig, kan du formentlig få kurset betalt via A-kassen eller jobcenteret.

Den landsdækkende positivliste: kursusnummer 37477
Den regionale positivliste: kursusnummer 37477




kurset afsluttes med en eksamen og tæller 10 ECTS.
Er I flere fra samme virksomhed, som skal på kursus? Så kan der være penge at spare med et virksomhedskursus

Læs mere om virksomhedskurser her

Andre populære kurser


Aktuelt

Du kan nå det endnu...
Den 28. juni kl. 14-16 afholder vi gratis
Tips & Tricks med Excel
- inspirationsseminar, hvor vores underviser Ernst Lohse viser spændende muligheder i Excel. Tilmeld dig via ovenstående link.
Der er stadig ledige pladser, så tilmeld dig hurtigst muligt.


KURSUS NYHEDER
Persondata og datasikkerhed for praktikere.
Et kursus der giver dig praktisk anvendelig viden og metoder til at udarbejde og implementere politikker og dokumenter, så din virksomhed overholder persondataforordningen. 
Vil du vide mere, eller tilmelde dig, klikker du her

Nyt Business Case kursus
I en tid hvor forandringsparathed er afgørende for succes og overlevelse, skal der særlige kompetencer til, for at klare sig.
IDG Kurser er aktuelle med et helt nyt kursus i Business Case.
På dette kursus bliver du klædt på, til at føre virksomhedens projekter ud i livet.
Vi kalder det fra tanke til handling med succes!
Vil du vide mere, eller tilmelde dig, klikker du her.


Hørkær 18
2730 Herlev
Tlf: 77 300 123
Email: kursus@idg.dk
CVR: 65970414