It-kriseledelse ved kritiske hændelser - cyber crisis management

Kursusmål

Der går ikke en dag, uden at medierne kan melde om en eller anden form for uheld, angreb, kritisk hændelse eller måske endda en reel krise i forbindelse med virksomhedens anvendelse og afhængighed af it - ofte med mange uheldige konsekvenser for virksomheden, medarbejderne og kunderne.

Tænk blot på de mange hacker- og malwareangreb, som ender med at koste produktionsstop, der lammer virksomheden i kortere eller længere tid, og hvor der ofte hersker kaos - ikke mindst i it-afdelingen. Mange virksomheder vil kunne undgå mange af de faldgruber, som man ofte ryger i, når den uventede hændelse indtræffer. Det kræver dog visse kvalificerede forberedelser og en evne til at bevare overblikket, når det virkeligt gælder. 

På dette kursus bliver du udfordret på dine sikkerhedsplaner og stresstestet af undervisere, der selv har stået midt i orkanens øje for her at tage vigtige og vidtgående beslutninger i pressede situationer, hvor deres virksomheds brand, troværdighed, drift og produktion har stået på spil.

 

Kurset henvender sig til

Kurset henvender sig til
CISO’er, CSO’er, it-chefer og andre med ledelsesansvar for it - herunder:

- Ledere af it-afdelinger, support-funktioner, helpdesk, outsourcing.
- Mellemledere og gruppeledere.
- Medarbejdere med ansvar for forretningskritisk it og it-løsninger.
- It-medarbejdere, der vil forstå deres rolle i kritiske situationer.

Kurset kan med fordel gennemføres med flere medarbejdere fra samme firma. Kurset udbydes også som virksomhedskursus.

Forudsætninger

Forudsætninger
Kurset kræver ingen forudgående uddannelse, men en vis stresstolerance er en fordel!
Dette er IKKE et it-teknisk kursus, dog vil en basal forståelse for it-infrastruktur og
forretnings-flow være en fordel.
Du forventes at deltage aktivt i undervisningen og øvelserne.
Uddannelses-materialet vil primært være på engelsk.

Du vil have stor glæde af kurset, uanset om du kommer fra en organisation med store forretningskritiske systemer og en kæmpe it-infrastruktur eller en mindre organisation med e-handel og
almindelig brug af office-pakker.


Kursusindhold

Kursusindhold


På kurset får du en både praktisk og teoretisk gennemgang af virkelige forretningskritiske
hændelser og en mulighed for at teste din egen viden og dine egne evner i forskellige øvelser og
opgaver. Afhængigt af de enkelte deltageres viden og erfaring vil der blive opstillet
forskellige scenarier, som skal håndteres ud fra de på kurset gennemgåede metoder og
modeller. Du vil blive guidet igennem og sammen med de øvrige kursister få en uvurderlig
erfaring, som du vil kunne anvende i praksis efter kurset.

Det får du mere viden om:

• Kritisk infrastruktur.
• Forretning og kunder kontra tekniske behov og muligheder.
• Prioritering, eskalering og rapportering.
• Scenarieplanlægning.
• Kriseledelse og kriseorganisation.
• Risikostyring og konsekvensanalyse.
• De vigtigst kriseledelseselementer og -faktorer.
• Information og intern/ekstern kommunikation.
• Stakeholder management.
• Ledelse i pressede situationer og beslutnings-psykologi.
• Udarbejdelse af planer og procedurer.
• Standarder og best practise.
• Indholdet i en ‘krisekuffert’.
• “What to do when the shit really hits the fan…”

Det får du med fra kurset:

Vi er sikre på, at du kommer hjem med et nyt friskt syn på, hvordan du og din organisation
kan forbedre jeres eksisterende kriseplaner og organisation. Du vil umiddelbart kunne
implementere en stor del af det, du har lært og vil kunne tage føretrøjen på efter selv at
have været udsat for at skulle tage beslutninger under pres på kurset.

Du kommer desuden hjem med en værktøjskasse af praktisk og operativt anvendelige
metoder og skabeloner, der gør, at du vil kunne forbedre evnen til at håndtere større og
mindre kriser på en professionel måde ud fra metoder, der har virket i andre
organisationer.

Dine undervisere:

Vi er glade for at kunne præsentere to internationalt anerkendte og yderst erfarne instruktører på kurset.

Ken Bonefeld Nielsen, direktør, Bonefeld Business and Brand Protection. Mange års
erfaring i kriseledelse fra håndtering af større og mindre internationale hændelser fra blandt andet.
forsvaret, tele- og it-branchen, den farmaceutiske industri og ikke mindst Sony Mobiles
globale kriseledelse. Underviser internationale top-ledere i kriseledelse.

Christian Thygesen partner, Rezilienze. Mange års erfaring i opbygning af
internationale kriseledelses-organisationer og business continuity fra blandt andet Vestas.
Håndtering af kritiske hændelser i ind- og udland og uddannelse af personale og ledelse i
krisehåndtering på både operationelt og strategisk niveau.


Kursusdato


Praktiske oplysninger

Pris: kr. 9.995,- (ex. moms)
Kursusstart: 8 oktober 2019
Varighed: 2 dage (09:15 - 16:00)
Sted Herlev


Er I flere fra samme virksomhed, som skal på kursus? Så kan der være penge at spare med et virksomhedskursus

Læs mere om virksomhedskurser her

Andre populære kurser


Aktuelt

Kom til TIPS & TRICKS med Excel
Vores dygtige Excel-underviser Ernst Lohse viser spændende sider af Excel onsdag d. 26. juni kl. 14 i vores lokaler i Herlev.
Læs mere og tilmeld dig her

NYHED: Robotic Process Automation - Udvidet RPA 2.0
Vi har bygget videre på vores introduktionskursus til RPA og har sammensat dette udvidede kursusforløb med fokus på de nyeste teknologier som IPA, machine learning og sproggenkendelse, Alt sammen i forbindelse med automatisering. Vi undersøger også, hvordan RPA påvirker organiseringen og rollefordelingerne ude i virksomhederne og hvilke muligheder det giver.
Se hele programmet her!

NYHED!: IT Kriseledelse - Cyber Crisis Management
På vores nyeste digital-sikkerhedskursus får du praktiske værktøjer, solid rådgivning og bliver stresstestet / udfordret af underviserne, Ken Bonefeld og Christian Thygesen
Se det fulde program her!

Digital markedsføringsret for praktikere
Helt nyt kursus, hvor du får konkret og praktisk viden om begrænsningerne og mulighederne for digital markedsføring, så du undgår at overtræde markedsføringsloven, GDPR eller databeskyttelsesloven og derfor også undgår bøder fra Datatilsynet eller Forbrugerombudsmanden. Læs mere om kurset her!

Robotic Process Automation - RPA
Lær om software-robotter eller Robotic Process Automation, der er en effektiv og billig måde at at frigøre kræfter og ressourcer. IDG Kurser har designet dette kursus, så du kan lære at identificere områder og opgaver, som med fordel kan løses af software robotter. Læs mere her!

It Executive Masterclass
For dig der har brug for ledelsesværktøjer til at styrke din ledelse, innovation og eksekvering i en digital verden. IDG Kursers falgskibsuddannelse til ledere med ansvaret for digitalisering, nye teknologier og de mange forandringer, som følger i kølvandet på datadreven digital ledelse. Læs mere her

GDPR og vedligeholdelse af compliance for praktikere
Sådan sikrer du, at du forpliver compliant med GDPR reglerne også når det uventede sker. På kurset får du praktiske og konkrete råd til, hvordan du fastholder og kontinuerligt vedligeholder dine politikker og regler i forhold til GDPR og databeskyttelsesloven. Læs mere her.


Hørkær 18
2730 Herlev
Tlf: 77 300 123
Email: idgkurser@idg.dk
CVR: 65970414