Dette Power BI kursus er lavet til dig, der skal designe og oprette flotte og brugervenlige rapporter i Power BI. Vi vil lære dig, hvordan du med Power BI kan anvende data fra forskellige typer af datamodeller, som f.eks. kuber oprettet med SQL Server Analysis Services og relationelle databaser for derefter at kunne visualisere dine data i rapporter
Modul 1 – Introduktion til Power BI
Vi starter med at lære dig om de værktøjer og services som er tilknyttet Power BI. Du vil blive introduceret til Power BI Desktop, som er det værktøj vi efterfølgende anvender på kurset til udvikling af dine rapporter.
- Introduktion til Power BI
- Introduktion til Power BI Desktop
Modul 2 – Introduktion til datamodeller
Du introduceres til forskellige typer af datamodeller og hvordan du opretter forbindelse til disse fra Power BI Desktop - for derefter at kunne udvikle rapporter og analyser. Du vil efterfølgende have en forståelse af forskellene mellem kuber, oprettet med SQL Server Analysis Services, og data i relationelle databaser. Du vil desuden have kendskab til blandt andet brugen af stjerneskema, measures og hierarkier.
- Introduktion til stjerneskema
- Data i relationelle databaser
- Introduktion til SQL Server Analysis Services og kuber
- Measures og hierarkier
- Quick Measures
Modul 3 – Rapporter og visualiseringer
Vi vil give dig gode principper inden for rapportdesign, og vi vil lære dig at anvende de indbyggede visualiseringer i Power BI. Du vil efterfølgende være i stand til oprette rapporter og konfigurere- og formatere visualiseringer.
- Gode principper for rapportdesign
- Tabeller, matricer og grafer
- Plotning af geografiske data
- Formatering af de forskellige Visuals
- Import af yderligere Visuals fra Marketplace
Modul 4 – Slicers og filtre i rapporter
I dette modul lærer du at anvende Slicers og filtre i rapporter for at kunne udvælge dine data korrekt. Du vil efterfølgende være i stand til at oprette og bruge filtre på forskellige niveauer. Og du vil kunne kontrollere filtre mellem visualiseringer samt synkronisere Slicers på tværs af flere rapportsider.
- Filtre mellem visualiseringer
- Baggrundsfiltre
- Slicers
- Synkronisering af Slicers mellem sider
Modul 5 – Rapporter og Interaktivitet
Du skal her lære at oprette interaktive rapporter ved at anvende tooltips, drill-down og bogmærker. Du vil efterfølgende kunne oprette rapporter, hvor du og andre brugere kan navigere i rapporterne, fx ved brug af knapper.
- Tooltips og Page Tooltips
- Hierarkier og Drill-Down
- Drill-Through
- Bogmærker og knapper
Modul 6 – Rapporter og Layout
Her skal du prøve at tilrette layoutet i rapporter mht. sidestørrelse, baggrundsbilleder m.m. så du kan forberede rapporter til forskellige platforme, såsom web og mobil.
- Sidestørrelse
- Baggrundsbilleder
- Temaer
- Layout